Toyota MR2: Legenda s motorem uprostřed se vrací?

Toyota Mr2

Historie kultovní Toyoty MR2

Toyota MR2, sportovní kupé s motorem uprostřed, má za sebou bohatou historii. První generace, označovaná jako AW11, spatřila světlo světa v roce 1984. Byla to lehká a mrštná zadokolka s motorem uloženým před zadní nápravou, která si rychle získala srdce nadšenců do sportovních vozů. Druhá generace, SW20, přišla na trh v roce 1989. Byla větší, výkonnější a sofistikovanější než její předchůdce. Nabízela se s přeplňovaným motorem a stala se ikonou 90. let. Třetí a poslední generace, ZZW30, se představila v roce 1999. Byla to návrat ke kořenům – menší, lehčí a dostupnější než předchozí model. I když se výroba MR2 ukončila v roce 2007, dodnes si drží kultovní status mezi fanoušky sportovních vozů po celém světě.

Generace a jejich odlišnosti

Každá generace má svá specifika, která ji formují a odlišují od ostatních. Zatímco tradiční generace (do roku 1945) si prožily válku a poválečnou obnovu, baby boomers (1946-1964) vyrůstali v období ekonomického rozmachu. Generace X (1965-1980) se potýkala s nástupem počítačů a globalizace, zatímco mileniálové (1981-1996) jsou první generací vyrůstající s internetem. Nejmladší generace Z (1997-2012) je zase charakteristická svou technologickou vyspělostí a orientací na sociální sítě. Tyto odlišnosti se projevují v přístupu k práci, vztahům, technologiím i životnímu stylu. Je důležité si uvědomit, že každá generace má své silné a slabé stránky a že vzájemné porozumění a respekt jsou klíčové pro fungování společnosti.

Motorizace a jízdní vlastnosti

Pod kapotou testovaného modelu se ukrýval benzinový motor o objemu 1,4 litru s výkonem 103 kW, spárovaný se šestistupňovou manuální převodovkou. Tato kombinace se ukázala jako ideální pro každodenní ježdění. Motor je dostatečně živý a pružný, s ochotou se sbírá už od nízkých otáček. Řazení je přesné a hladké, bez zbytečných odporů.

Spotřeba paliva se během testu pohybovala okolo 6,5 litru na 100 kilometrů, což je na danou kategorii velmi slušná hodnota. Jízdní vlastnosti vozu jsou na vysoké úrovni. Podvozek je naladěn spíše komfortně, ale zároveň si zachovává dostatek jistoty i při svižnější jízdě. Řízení je přesné a citlivé, poskytuje dostatek zpětné vazby od kol.

Oblíbenost a sběratelská hodnota

Oblíbenost některých minerálů a zkamenělin pramení z jejich krásy, vzácnosti nebo historického významu. Některé vzorky jsou ceněny pro svou estetickou hodnotu, ať už jde o zářivé barvy, neobvyklé tvary krystalů nebo fascinující inkluze. Jiné zase přitahují pozornost svou vzácností – čím méně se jich v přírodě vyskytuje, tím cennější se stávají. Historický význam hraje roli u zkamenělin, které slouží jako okno do minulosti a vypovídají o vývoji života na Zemi. Sběratelská vášeň pak žene cenu některých exemplářů do závratných výšin, ať už se jedná o drahé kameny zdobící královské koruny nebo o unikátní zkameněliny dinosaurů.

Zajímavosti a perličky z historie

Víte, že první zmínka o používání slova "perlička" ve smyslu zajímavosti pochází až z 19. století? Do té doby se spíše používalo spojení "zajímavá věc" nebo "pozoruhodnost". A co teprve slovo "historie"! To má kořeny už ve starověké řečtině a původně znamenalo "zkoumat", "vyptávat se". Takže když se dnes ponoříme do "zajímavostí a perliček z historie", vlastně se vydáváme na vzrušující cestu za poznáním minulosti.

Toyota MR2 dnes: dostupnost a ceny

Toyota MR2 třetí generace (W30) se přestala vyrábět v roce 2007, takže na trhu ojetin je již nějaký ten pátek. Dostupnost se liší v závislosti na lokalitě, ale obecně platí, že MR2 není tak běžné jako jiné sportovní vozy té doby. Ceny se pohybují od 150 000 Kč za starší kusy s vyšším nájezdem až po 400 000 Kč za zachovalé exempláře s nízkým počtem najetých kilometrů.

Při koupi ojeté MR2 je důležité zkontrolovat korozi, zejména na podvozku a prazích. Dále je potřeba věnovat pozornost stavu motoru, převodovky a elektroniky. Doporučuje se provést důkladnou prohlídku v autorizovaném servisu.

Ačkoliv se ceny MR2 v posledních letech drží relativně stabilně, je možné, že v budoucnu porostou. Jedná se o kultovní sportovní vůz s pohonem zadních kol a atmosférickým motorem, který se těší rostoucí popularitě mezi sběrateli a nadšenci.

Publikováno: 20. 06. 2024

Kategorie: auta

Autor: Petr Holub

Tagy: toyota mr2 | vůz toyota mr2