Porsche 944: Zapomenutý klenot z 80. let?

Porsche 944

Zrození legendy: 70. léta

Sedmdesátá léta znamenala pro automobilový svět zlom. Krize, zpřísňující se emisní normy a rostoucí ceny pohonných hmot si žádaly nové přístupy. V automobilce Porsche si to uvědomovali a hledali nástupce pro stárnoucí model 914. Ten se sice dobře prodával, ale jeho image "chudého příbuzného" s motorem uprostřed nezapadala do dlouhodobé strategie značky. Inženýři v Zuffenhausenu proto dostali za úkol vyvinout moderní sportovní vůz s klasickou koncepcí, pohonem zadních kol a motorem vpředu. Výsledkem byl model 924, představený v roce 1976. Ten sice sdílel některé komponenty s Audi, ale jeho elegantní design s výklopnými světlomety a splývavou zádí jasně prozrazoval, že jde o pravé Porsche. Model 924 se stal prodejním hitem, ale jeho relativně slabý motor a image "levného Porsche" volaly po silnější verzi. Tou se v roce 1979 stal model 944. Zatímco 924 byl poháněn řadovým čtyřválcem od Audi, 944 dostal do vínku zcela nový motor. Jednalo se o polovinu vidlicového osmiválce z modelu 928, upravenou pro zástavbu do menšího vozu.

Design: Krása s funkčností

Porsche 944 se na silnicích poprvé objevilo v roce 1981 a okamžitě se stalo ikonou. Jeho design, který byl dílem holandského designéra Harm Lagaay, byl revoluční a zároveň nadčasový. Ostře řezané linie, výrazné blatníky a nízká silueta dodávaly vozu agresivní a sportovní vzhled, který byl v té době nevídaný. Zároveň však 944 působilo elegantně a sofistikovaně, což z něj dělalo ideální volbu pro ty, kteří hledali auto, které by bylo zároveň stylové a výkonné.

Design Porsche 944 nebyl jen o vzhledu. Každý detail byl pečlivě promyšlen s ohledem na aerodynamiku a funkčnost. Například skloněná kapota a zapuštěné světlomety snižovaly odpor vzduchu, zatímco zadní spoiler zlepšoval přítlak a stabilitu ve vysokých rychlostech. Interiér vozu byl navržen s důrazem na ergonomii a jednoduchost. Všechny ovládací prvky byly umístěny tak, aby byly pro řidiče snadno dosažitelné, a přístrojová deska byla přehledná a informativní.

Motor vpředu, pohon vzadu

Porsche 944 se na první pohled může zdát jako typický sportovní vůz s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Ale to, co se skrývá pod kapotou, je mnohem zajímavější. Namísto klasického uspořádání s motorem před přední nápravou a převodovkou za ní, zvolil Porsche pro 944 koncepci transaxle. To znamená, že motor je umístěn vpředu, ale převodovka je spojena s diferenciálem a nachází se u zadní nápravy. Tímto netradičním řešením se Porsche podařilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou, což se pozitivně projevilo na jízdních vlastnostech. Automobil se tak vyznačoval vynikající stabilitou a ovladatelností, ať už na silnici nebo na závodní trati. Koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol s transaxle převodovkou se stala pro Porsche 944 charakteristickým znakem a přispěla k jeho úspěchu a popularitě.

Čtyřválec s velkým srdcem

Porsche 944, auto, které se stalo ikonou 80. let, skrývalo pod kapotou netradiční motor. Nešlo o žádný šestiválec ani osmiválec, jak by se u sportovního vozu mohlo zdát. Místo toho se inženýři z Porsche rozhodli pro čtyřválec. Tento motor, ačkoliv na papíře nevypadal nijak impozantně, dokázal z auta dostat maximum. Jeho objem se pohyboval od 2,5 do 3 litrů a výkon se lišil podle verze. Základní model nabízel 163 koní, zatímco ty nejvýkonnější verze se pyšnily až 250 koňmi. To stačilo na zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 6 sekund a maximální rychlost přes 250 km/h. Čtyřválec v Porsche 944 byl důkazem, že i s menším počtem válců lze dosáhnout skvělých výkonů. Klíčem k úspěchu byla jeho sofistikovaná konstrukce s hliníkovou hlavou, vyváženým klikovým hřídelem a elektronicky řízeným vstřikováním paliva. Díky tomu byl motor nejen výkonný, ale také úsporný a spolehlivý.

Jízdní vlastnosti: Dokonalá harmonie

Porsche 944 je auto, které se proslavilo nejen svým nadčasovým designem, ale i skvělými jízdními vlastnostmi. Za volantem 944 si řidič užije perfektní vyvážení, které je výsledkem umístění motoru vpředu a převodovky vzadu (transaxle). Tato koncepce zajišťuje ideální rozložení hmotnosti a eliminuje nedotáčivost, která trápila předchozí model 924. Výsledkem je auto, které se s lehkostí vrhá do zatáček a drží se zvolené stopy s neochvějnou jistotou. Přesné řízení s hydraulickým posilovačem dává řidiči dokonalý kontakt s vozovkou a umožňuje mu precizně vést vůz i na technicky náročných tratích. Sportovní podvozek, naladěný pro optimální kombinaci komfortu a sportovních vlastností, zaručuje stabilitu i při vysokých rychlostech a zároveň si zachovává dostatek komfortu pro každodenní ježdění.

Verze: Od klasiky k Turbo

Porsche 944 se zrodil z touhy po dostupnějším sportovním autě než byl tehdejší model 911. Aby se to povedlo, museli v Zuffenhausenu zapomenout na šestiválcový motor vzadu a sáhnout po koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Základní verze 944, která se představila v roce 1981, tak dostala do vínku atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru. Ten produkoval slušných 150 koní, což stačilo na zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a maximální rychlost 213 km/h.

Pro náročnější řidiče ale Porsche brzy nabídlo i ostřejší varianty. V roce 1985 přišla na řadu 944 S s šestnáctiventilovým motorem o výkonu 190 koní, která zvládla stovku za 7,8 sekundy a uháněla až 230 km/h. Vrcholem evoluce pak byla 944 Turbo, která se na trh dostala v roce 1986. Ta se pyšnila turbodmychadlem a výkonem 220 koní (později 250 koní), což jí umožnilo zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 5,9 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 250 km/h.

Porsche 944, to je jako první láska. Vždy si na ni vzpomenete s úsměvem, i když už dávno řídíte něco jiného.

František Novotný

Závodní úspěchy: Legenda na okruzích

Porsche 944 se sice zrodilo jako dostupnější alternativa k modelu 924, ale brzy si vydobylo vlastní místo na závodních okruzích. Jeho elegantní design s vynikající aerodynamikou a motor uložený vpředu pro optimální rozložení hmotnosti z něj dělaly silného soupeře. V rukou zkušených jezdců dokázal 944 konkurovat i mnohem dražším a výkonnějším vozům. Jeho spolehlivost a vytrvalost se staly legendárními, což mu vyneslo řadu vítězství v závodech cestovních vozů po celém světě. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří vítězství v šampionátu IMSA v roce 1984 a v evropském šampionátu cestovních vozů v roce 1985. Model 944 se také osvědčil v závodech do vrchu a rallye, kde jeho agilní podvozek a silný motor dokázaly zdolat i ty nejnáročnější tratě. Jeho závodní kariéra trvala více než deset let a během té doby si vysloužil respekt a obdiv fanoušků i soupeřů. Dodnes je Porsche 944 považováno za jeden z nejlepších sportovních vozů osmdesátých let a jeho závodní úspěchy jsou důkazem jeho výjimečných vlastností.

Porsche 944 dnes: Kultovní klasika

Porsche 944 se poprvé představilo v roce 1978 a brzy se stalo ikonou osmdesátých let. Jeho elegantní design s vyklápěcími světlomety a charakteristickou zádí si získal srdce mnoha fanoušků. 944 bylo navrženo jako nástupce modelu 924 a přineslo s sebou řadu vylepšení. Poháněl ho výkonný čtyřválcový motor s objemem 2,5 litru, který se později zvětšil na 2,7 a 3,0 litru. Díky vyváženému rozložení hmotnosti a přesnému řízení si 944 získalo reputaci sportovního vozu s vynikajícími jízdními vlastnostmi. Dnes je Porsche 944 vyhledávaným youngtimerem. Jeho cena v posledních letech stoupá a očekává se, že tento trend bude pokračovat. Pro mnoho nadšenců představuje 944 dostupný vstup do světa klasických Porsche. Jeho nadčasový design, spolehlivost a radost z jízdy z něj dělají atraktivní volbu pro sběratele i pro ty, kteří si chtějí splnit sen o vlastnictví sportovního Porsche.

Vlastnost Porsche 944
Výroba 1982–1991
Motor Řadový čtyřválec
Zdvihový objem 2.5 L - 3.0 L

Tipy pro zájemce o koupi

Zájem o Porsche 944 v posledních letech prudce roste a s ním i ceny. Není se čemu divit, tato legenda z osmdesátých let nabízí nadčasový design, spolehlivou techniku a ryzí řidičský zážitek. Pokud se i vy chystáte pořídit si tuto ikonu, máme pro vás pár tipů. Před koupí si důkladně prostudujte historii vozu. Servisní knížka a doklady o provedených opravách jsou klíčové. 944 je sice mechanicky odolný vůz, ale i on vyžaduje pravidelnou péči. Zaměřte se na stav karoserie. Rez je u starších vozů častým problémem, a jeho opravy mohou být finančně náročné. Důkladně zkontrolujte podběhy, prahy, lemy blatníků a okolí stěračů. Nebojte se nechat vůz prohlédnout odborníkem. Investice do nezávislého mechanika se vám může v budoucnu mnohonásobně vrátit. Ten odhalí případné skryté vady a pomůže vám s určením reálné ceny vozu. Pamatujte, že koupě Porsche 944 není jen o pořízení auta, ale o vstupu do komunity nadšených majitelů. S trochou trpělivosti a s pomocí našich tipů najdete svůj vysněný exemplář a budete si užívat radost z jízdy v legendárním sportovním voze.

Publikováno: 25. 12. 2024

Kategorie: auta