Mitsubishi Evo 7: Legenda se vrací?
Ikona rallye scény
Mitsubishi Lancer Evolution VII, to je jméno, které v srdcích fanoušků rallye stále rezonuje jako symbol zlaté éry tohoto sportu. Sedmá evoluce legendárního "Eva" se stala ikonou nejen díky svému agresivnímu vzhledu, ale především díky nekompromisnímu výkonu a dominanci na tratích mistrovství světa. Pod kapotou se ukrýval přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu přes 206 kW, který v kombinaci s pohonem všech kol a sofistikovaným diferenciálem AYC dokázal z vozu udělat doslova stroj na vítězství.
Fanoušci si Evo VII zamilovali pro jeho dravost, nekompromisní jízdní vlastnosti a syrový charakter. V rukou mistrů volantu, jako byl Tommi Mäkinen, dokázal tento vůz porážet i zdánlivě silnější soupeře a sbírat vavříny na těch nejnáročnějších rallye tratích světa. I dnes, po letech od ukončení jeho výroby, je Mitsubishi Lancer Evolution VII považován za jeden z nejlepších rallye vozů všech dob a jeho odkaz žije dál v srdcích fanoušků i v podobě sběratelských kousků, které se staly vyhledávaným zbožím.
Výkonný motor 4G63T
Srdcem Mitsubishi Lancer Evolution VII je legendární motor 4G63T. Tenhle dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem je známý svojí odolností, výkonem a potenciálem pro další úpravy. V sériovém provedení u Evo VII dosahuje výkonu 206 kW (280 koní) a točivého momentu 373 Nm. To stačí k vystřelení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,4 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Vlastnost | Mitsubishi Lancer Evolution VII |
---|---|
Rok výroby | 2001-2003 |
Motor | 2.0L Turbocharged 4G63 |
Výkon | 206 kW (280 koní) |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Pohon | 4WD |
Za úspěchem 4G63T stojí kombinace robustní konstrukce s kovanými písty a ojnicemi a turbodmychadla TD05HR. Motor je vybaven variabilním časováním ventilů MIVEC, které optimalizuje chod motoru v nízkých i vysokých otáčkách. Díky tomu je 4G63T pružný a zároveň ochotně se vytáčí do vysokých otáček.
Motor 4G63T v kombinaci s pohonem všech kol a sportovním podvozkem dělá z Evo VII ultimativní stroj na okresní silnice i závodní okruhy. Není divu, že se tento model stal legendou a dodnes je vyhledávaným vozem mezi automobilovými nadšenci.
Pohon všech kol AWC
Sedmá generace Mitsubishi Lancer Evolution, zkráceně Evo VII, přinesla do hry kromě agresivního designu a vylepšeného motoru 4G63 i sofistikovanější systém pohonu všech kol, známý jako AWC (All Wheel Control). Tenhle systém, vyvíjený v těžkých podmínkách rallye, posunul už tak skvělé jízdní vlastnosti Eva na úplně novou úroveň.
AWC v Evo VII je komplexní systém, který řídí nejen rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, ale také mezi pravé a levé kolo. To znamená, že Evo VII se dokáže neuvěřitelně chytit silnice v jakýchkoliv podmínkách. Ať už jedete na suchu, sněhu nebo mokru, AWC se postará o to, abyste měli vždy maximální trakci a kontrolu nad vozem.
Srdcem systému AWC je aktivní mezinápravový diferenciál (ACD), který neustále vyhodnocuje jízdní podmínky a podle potřeby rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Evo VII má také samosvorný diferenciál (LSD) na přední a zadní nápravě, které dále zlepšují trakci a stabilitu v zatáčkách.
Výsledkem je auto, které je nejen rychlé v přímce, ale také neuvěřitelně obratné a stabilní v zatáčkách. Evo VII s pohonem všech kol AWC je zkrátka řidičský stroj, který si podmaní vaše srdce i mysl.
Sportovní design a aerodynamika
Mitsubishi Lancer Evolution VII, zkráceně Evo VII, nebyl jen tak ledajaký sedan. Jeho agresivní design křičel do světa jeho sportovní ambice. Nízko posazená karoserie, mohutný přední nárazník s velkými otvory pro přívod vzduchu k motoru a intercooleru, výrazné blatníky rozšiřující rozchod kol a ikonické zadní křídlo – to vše jasně naznačovalo, že Evo VII myslí rychlou jízdu vážně.
Aerodynamika hrála v designu Evo VII klíčovou roli. Každý detail karoserie byl navržen s ohledem na minimalizaci odporu vzduchu a maximalizaci přítlaku. Výrazné zadní křídlo generovalo přítlak na zadní nápravu, což zlepšovalo stabilitu a trakci vozu ve vysokých rychlostech a v zatáčkách. Přední splitter a boční prahy pomáhaly usměrňovat proudění vzduchu pod vozem a dále snižovaly odpor vzduchu.
Výsledkem byl automobil, který se nejen skvěle řídil, ale také vypadal, že se řítí vpřed, i když stál na místě. Agresivní design a propracovaná aerodynamika dělaly z Evo VII nezaměnitelnou legendu rallye i silnic.
Vylepšené odpružení a brzdy
Mitsubishi Lancer Evolution VII byl známý svým agresivním vzhledem a ohromujícím výkonem. Méně se ale ví o vylepšeních odpružení a brzd, které z něj dělaly skutečnou rallyovou legendu i na silnici. Inženýři Mitsubishi vybavili Evo VII tlumiči Bilstein, které zajišťovaly vynikající jízdní vlastnosti a stabilitu v zatáčkách. Tyto tlumiče dokázaly lépe zvládat nerovnosti a zároveň udržovat kontakt kol s vozovkou, což je klíčové pro rychlou jízdu na jakémkoli povrchu. Přední brzdy Brembo se čtyřmi pístky a zadní brzdy se dvěma pístky pak dokázaly zkrotit sílu motoru 4G63. Větší brzdové kotouče a vylepšené brzdové destičky zaručovaly silný a konzistentní brzdný účinek i při opakovaném brzdění. Tyto úpravy odpružení a brzd dělaly z Evo VII nejen rychlé, ale i ovladatelné a bezpečné auto. Díky nim si řidiči mohli užít adrenalinovou jízdu s vědomím, že mají k dispozici spolehlivý a výkonný stroj.
Interiér zaměřený na řidiče
Mitsubishi Evo VII se netají tím, že je stvořené pro řidiče. To se projevuje i v interiéru, který je strohý a účelný, ale zároveň ergonomicky skvěle provedený. Dominantou je sportovní volant Momo s tlustým věncem, který padne perfektně do ruky. Za ním se nachází přehledný přístrojový štít s velkým otáčkoměrem a rychloměrem. Sportovní sedadla Recaro poskytují perfektní boční vedení i při ostré jízdě a zároveň jsou překvapivě pohodlná i na delších cestách.
I když je Evo VII zaměřené na výkon, nechybí mu základní komfortní prvky. Najdete zde klimatizaci, elektrické ovládání oken a zrcátek a rádio s CD přehrávačem. Interiér je obložen převážně tvrdými plasty, což je daň za nízkou hmotnost, ale zpracování je kvalitní a materiály působí odolně. Prostor na zadních sedadlech je omezený a je vhodný spíše pro děti nebo na kratší cesty. Zavazadlový prostor pojme 280 litrů, což stačí na běžné nákupy. Celkově je interiér Mitsubishi Evo VII věrný charakteru auta – je sportovní, účelný a zaměřený na řidiče.
Limitovaná edice a speciální verze
Mitsubishi Lancer Evolution VII, tohle žihadlo zrozené z rallye, si vysloužilo řadu speciálních edic a limitovaných verzí, které potěšily nejednoho fanouška. Každá z nich přinášela něco extra, ať už šlo o vylepšení výkonu, jízdních vlastností nebo designu. Vzpomeňme třeba na verzi Evo VII GTA, která se od standardní verze lišila automatickou převodovkou. Pro puristy to sice byla možná svatokrádež, ale našla si své příznivce. Další lahůdkou byla Evo VII RS, odlehčená a ještě více zaměřená na výkon. Bez zbytečností, jako klimatizace nebo audiosystém, RS kralovala na závodních okruzích. A co teprve Evo VII Tommi Mäkinen Edition, pojmenovaná po legendárním finském jezdci. Tato limitovaná edice se pyšnila agresivnějším bodykitem, vylepšeným turbodmychadlem a unikátním interiérem. Pro sběratele a fanoušky rallye se jedná o opravdový poklad. Tyto limitované edice a speciální verze Evo VII jsou dnes vyhledávanými sběratelskými kousky a jejich cena neustále roste. Jsou důkazem toho, že Mitsubishi Lancer Evolution VII není jen auto, ale legenda.
Mitsubishi Lancer Evo VII. Auto, které vám dá pocítit syrovou sílu rallye i na běžné silnici.
Patrik Novotný
Evo VII v motoristickém sportu
Mitsubishi Lancer Evolution VII, zkráceně Evo VII, se stal ikonou rallye. Jeho příchod v roce 2001 znamenal pro značku Mitsubishi další kapitolu v mistrovství světa v rallye (WRC). Vůz byl homologován dle pravidel skupiny A a soutěžil v sezónách 2001 a 2002.
Za volantem Evo VII seděl legendární jezdec Tommi Mäkinen, který s ním v roce 2001 bojoval o titul mistra světa. Ačkoliv se mu titul nakonec nepodařilo získat, dosáhl s vozem na čtyři vítězství v rallye a pomohl Mitsubishi k zisku titulu v hodnocení konstruktérů.
Evo VII se od předchozí verze lišil především vylepšeným pohonem všech kol a upraveným motorem 2.0 litru s turbodmychadlem. Díky těmto změnám byl vůz rychlejší a stabilnější na všech typech povrchů.
Kromě WRC se Evo VII účastnil i dalších rallye soutěží po celém světě. Jeho popularita mezi jezdci a fanoušky byla obrovská a dodnes je považován za jeden z nejlepších vozů, které kdy Mitsubishi vyrobilo.
Dědictví a popularita dodnes
Mitsubishi Lancer Evolution VII, zkráceně Evo VII, zanechal v automobilovém světě nesmazatelnou stopu. Jeho agresivní vzhled, přeplňovaný motor a sofistikovaný systém pohonu všech kol z něj udělaly ikonu mezi rallyovými vozy a miláčky nadšenců do rychlých aut. Evo VII se proslavil nejen na závodních tratích, kde dominoval ve své třídě, ale i na běžných silnicích, kde se stal symbolem japonské automobilové dokonalosti. Jeho popularita přetrvává dodnes a Evo VII je považován za jeden z nejlepších sportovních vozů, které kdy Mitsubishi vyrobilo.
Fanoušci oceňují jeho surový výkon, precizní ovladatelnost a nadčasový design. Evo VII se stal legendou, která inspirovala celou generaci automobilových nadšenců a jeho odkaz žije dál v podobě jeho následovníků a v srdcích fanoušků po celém světě. I dnes, více než 20 let od svého uvedení na trh, je Evo VII vyhledávaným zbožím na trhu ojetých vozů a jeho cena spíše roste, než aby klesala. To svědčí o jeho výjimečnosti a o tom, jak silnou pozici si v srdcích automobilových nadšenců vydobyl.
Kde koupit a na co si dát pozor
Mitsubishi Lancer Evolution VII, zkráceně Evo VII, je už dneska legendární auto a najít dobrý kus dá zabrat. Než se vrhnete po prvním inzerátu, je potřeba si ujasnit pár věcí. Za prvé, Evo VII je sportovní auto, a to znamená, že pravděpodobně zažilo drsnější zacházení. Prověřte si historii vozu, servisní záznamy jsou klíčové. Dívejte se po známkách poškození, ať už z běžného provozu nebo třeba z nějaké té drobné nehody.
Kde Evo VII hledat? Možností je hned několik. Internetové bazary jako jsou a jsou dobrým začátkem, ale poohlédnout se můžete i na specializovaných fórech a skupinách na sociálních sítích, kde se sdružují fanoušci Mitsubishi. Další možností je obrátit se na specializované prodejce ojetých sportovních vozů.
Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv cestu, nezapomeňte na důkladnou prohlídku vozu mechanikem, který se vyzná v Mitsubishi. Evo VII je komplexní stroj a oprava některých jeho specifických komponentů může být dost drahá.
Publikováno: 02. 08. 2024
Kategorie: auta