BMW E24: Legenda na čtyřech kolech
Ikona osmdesátých let
Šestková řada od BMW, známá jako E24, se zapsala do historie jako jeden z nejvýraznějších vozů osmdesátých let. Tohle luxusní kupé se vyrábělo od roku 1976 do 1989 a spojovalo v sobě to nejlepší z elegance a sportovního ducha. Žraločí příď s typickými sklopnými světly a protáhlou kapotou nenechala nikoho chladným. Pod ní se skrývala pořádná síla - od řadových šestiválců až po vrcholný dvanáctiválec v modelu M635CSi. Tohle auto bylo snem každého pravého bavoráka a dodnes patří k tomu nejhezčímu, co kdy v Mnichově navrhli. Není divu, že čistě zachované kousky jsou mezi sběrateli tak žádané - vždyť jeho design a zážitek z jízdy jsou prostě nadčasové.
Design inspirovaný žralokem
Šestková řada BMW, tedy model E24, je jedním z nejvydařenějších kupé, jaké kdy mnichovská automobilka vyrobila. Tohle nádherné auto se vyrábělo od roku 1976 do roku 1989 a dodnes bere dech svojí nadčasovou krásou. I když vycházelo z předchozí generace E9, přineslo úplně nový pohled na to, jak má vypadat sportovní BMW. Když se na něj díváte z boku, nemůžete si nevšimnout té dravé siluety - připomíná žraloka připraveného k útoku. Ta dlouhá kapota, nízká střecha a krátká záď, to všechno vytváří dokonalou harmonii. Typická černá maska s dvojitými ledvinkami a elegantně tvarovaná střecha, která se tak hezky svažuje k zádi, z něj dělají nezaměnitelné auto. Paul Bracq, který stál za designem, dokázal vytvořit vůz, který v sobě spojuje luxus s dravostí. Tenhle design pak ovlivnil podobu všech velkých kupé BMW na mnoho let dopředu.
Výkonné motory a skvělá ovladatelnost
BMW E24 je skutečná legenda mezi sportovními kupé. Tohle nádherné auto se vyrábělo od roku 1976 do 1989 a dodnes bere dech svými dokonalými křivkami. Pod kapotou najdete parádní šestiválce nebo osmiválce, které z téhle šestky dělají pořádnou bestii. Ať už máte klasický řadový šestiválec nebo našlapanou emko verzi, tenhle bavorák vám dá přesně to, co od něj čekáte. Zadokolka samozřejmě, jak se na pořádné BMW sluší a patří - díky tomu si užijete každou zatáčku naplno. Řízení je přesné jako švýcarské hodinky a podvozek vám dá jasně najevo, že tohle auto bylo stavěné pro radost z jízdy. Ať už si to míříte po okreskách nebo letíte po dálnici, E24 vás nikdy nezklame.
BMW E24? To je víc než auto. Je to prohlášení. Prohlášení o stylu, o chuti riskovat a o radosti z jízdy.
Zdeněk Dvořák
Luxusní interiér a pokročilé technologie
BMW šestková řada E24 je prostě legenda, která se vyráběla od roku 1976 do 1989 a dodnes bere dech svým nadčasovým designem. Když se posadíte dovnitř, dýchne na vás stejná elegance jako zvenku. Všude kolem sebe máte prvotřídní materiály - pravou kůži, masivní dřevo a lesklý chrom, což dává autu neskutečně luxusní atmosféru. V sedačkách, které jsou dokonale tvarované, vydržíte sedět hodiny bez únavy. Palubovka je geniálně uspořádaná, všechno máte hned po ruce a skvěle přehledné. Na svou dobu byla E24 napěchovaná moderními vychytávkami. Elektrická okna a zrcátka, klimoška, tempomat nebo palubní kompjútr byly tehdy velký luxus. Ty nejnabitější verze pak dostaly i takové pecky jako ABS nebo samosvorný diferák. Prostě dokonalá kombinace stylu, pohodlí a špičkových technologií, která si získala srdce každého fandy do aut.
Obliba mezi celebritami a závodníky
BMW E24 se stalo srdcovou záležitostí pro spoustu lidí - od nadšených řidičů až po známé osobnosti. Když se podíváte na jeho ladné křivky, působivé motory a nádherný interiér, není divu, že si získalo tolik příznivců. Však si ho taky pořídil třeba slavný herec Paul Newman, který jezdil ve speciálně upravené 635CSi. A to není všechno - tohle auto válelo i na závodních okruzích. Hlavně verze 635CSi Group A, která v osmdesátkách válcovala konkurenci v evropském šampionátu cestovních vozů. Díky těmhle úspěchům si E24 vybudovalo pověst legendy, která nejen skvěle vypadá, ale taky fantasticky jezdí. Prostě auto, které se zapsalo do historie jako jeden z nejpovedenějších kousků od BMW.
Limitované edice a vzácné modely
Šestková řada od BMW, známá jako E24, se stala skutečnou legendou a dneska po ní sběratelé přímo prahnou. Některý provedení jsou fakt poklad - hlavně ty limitky, co měly svoje specifický detaily, nadstandardní výbavu a často i pořádnej výkon pod kapotou.
Ta nejostřejší verze M635CSi, co dostala motor z ikonickýho M1, je dneska naprostej klenot a její cena letí nahoru jak splašená. Pak tu máme limitku Cecotto, kterou pojmenovali podle závoďáka Johnnyho Cecotta - ta se chlubila parádním černo-stříbrným lakem a sportovním interiérem jak ze závodní mašiny.
A když už mluvíme o těch nejvzácnějších kouscích - nesmíme zapomenout na úpravy od Hartge a Alpiny. Tyhle firmy dokázaly z E24 vytvořit něco extra - přidaly výkon a vyladily podvozek k dokonalosti. Dneska jsou tyhle upravený kousky tak vzácný, že jejich cena vystřelila do nebes - však taky odrážejí kus automobilový historie a jsou prostě jedinečný.
Dědictví a vliv na moderní BMW
BMW E24 je skutečná legenda mezi bavoráky. Tahle šestková řada prostě psala historii. Když se na ni podíváte, hned vás zaujme ta dlouhá kapota a krátká záď - prostě klasika, která inspirovala všechny pozdější kupéčka od BMW. A není divu, že tenhle design ovlivnil celou řadu sportovních bavoráků, co přišly po něm.
Vlastnost | První generace (1976-1982) | Druhá generace (1982-1989) |
---|---|---|
Motory | Řadové šestiválce, 2.8 - 3.5 litru | Řadové šestiválce, 2.8 - 3.5 litru (včetně M88/3) |
Výkon (kW) | 105 - 170 | 135 - 210 |
Převodovka | 4stupňová manuální, 3stupňová automatická | 5stupňová manuální, 4stupňová automatická |
Koukněte třeba na novou osmičku G15. Jasně vidíte, že si vzala to nejlepší z éčka-dvacetčtyřky. Ty typické ledvinky v masce, charakteristická boční linie s Hofmeisterovým zlomem - všechno to tam je, jen v moderním pojetí.
A co teprve pod kapotou! Šestiválce a osmiválce v E24 ukazovaly, že BMW ví, jak spojit pořádný výkon s noblesou. Tuhle filozofii vidíte i u dnešních modelů jako M850i nebo M8 Competition. Prostě když se řekne E24, tak je to víc než jen auto - je to kus DNA BMW, který spojuje minulost se současností.
Investice a sběratelský potenciál
BMW šestková řada E24 je fakt klenot mezi klasickými auty. Tohle luxusní kupé se vyrábělo od roku 1976 do 1989 a dneska po něm jdou sběratelé i investoři jak diví. Není divu - má prostě všechno, co správná klasika potřebuje. Nádhernou linku, pořádný motor pod kapotou a hlavně jich moc není. Když se podíváte na ceny zachovalých kousků, jdou pěkně nahoru a vypadá to, že ještě půjdou.
Jasně, nemyslete si, že když koupíte éčko-dvacetčtyřku, tak za týden zbohatnete. Klíčové je sehnat auto v co nejlepším stavu, s čistou historií a pokud možno bez velkých úprav. Než nějaké koupíte, pořádně ho proklepněte a zjistěte si o něm úplně všechno.
Pro fajnšmekry je tohle BMW prostě splněný sen. Má styl, jede jako blázen a ještě na něm můžete vydělat. A čím míň jich bude, tím víc budou stát. Tahle ikona má zkrátka našlápnuto být čím dál cennější.
Tipy pro nákup a údržbu E24
Když si pořizujete starou šestku od BMW, mrkněte pořádně na rezavá místa. Prahy bývají často prolezlé, stejně jako podlaha nebo blatníky, a světla taky někdy reznou. Motor musíte pečlivě projet, stejně jako převodovku a diferák. Koukněte, jestli někde neteče olej, a poslouchejte, zda motor nedělá divné zvuky. Interiér těchto bavoráků je celkem bytelný, ale přesto zkontrolujte sedačky, palubku a všechnu elektřinu. Jakmile auto koupíte, určitě vyměňte všechny náplně a filtry. Brzdy a podvozek si zaslouží pravidelnou kontrolu. Jelikož je to zadokolka, musíte hlídat hlavně diferenciál a zadní nápravu. A nezapomeňte se starat o lak a chrom - když to budete dělat poctivě, auto vám vydrží krásné dlouhé roky.
Publikováno: 11. 05. 2025
Kategorie: auta